ایک ہی موقع پر تین طلاقیں

سوال:

میرے شوہر نے مجھے پاکی کی حالت میں تین بار غصے سے طلاق دی ہے ۔ کیا یہ طلاق نافذ ہوجائے گی ؟


جواب:

اسلام کا قانونِ طلاق قرآن مجید میں پوری تفصیل سے بیان ہوا ہے ۔چنانچہ اِس باب میں اب وہی مسلمانوں کے لیے ایک واجب الاتباع شریعت ِخداوندی کی حیثیت رکھتا ہے ۔ جوشخص قرآن کے اُس قانون ِطلاق کے عین مطابق اپنی بیوی کو طلاق دیگا تو وہ طلاق اُسی قانون کے مطابق واقع ہوجائے گی ۔ اِس کے لیے کسی عالم یا قاضی سے رجوع کرنے کی ضرورت بھی نہ ہوگی ۔ تاہم کوئی شخص،جیساکہ مذکورہ بالا سوال میں بھی یہی صورت بالکل واضح ہے، جب شریعت کے بتائے ہوئے قرآنی طریقے کے مطابق طلاق نہیں دیتا،بلکہ اپنے طریقے سے،اپنے ناقص دینی علم کی بنیاد پر اور علاقائی طور پر اپنے ہاں رائج طریقۂ طلاق کو اختیار کرکے طلاق دیتا ہے تو بالبداہت واضح ہے کہ یہ طلاق کے معاملے میں شریعتِ اسلامی کی خلاف ورزی ہے ۔چنانچہ ایسی صورت میں طلاق آپ سے آپ تو قطعا واقع نہیں ہوتی ،بلکہ یہ قضیہ بجائے خود قابل تحقیق ہوجاتا ہے کہ قرآن کے قانون ِطلاق کی روشنی میں آیا یہ طلاق واقع ہوئی ہے یا نہیں؟اگر ہوئی ہے تو کیا اِسے ایک طلاق شمار کیا جائے گا کہ جس میں شوہر کے لیے رجوع کا امکان موجود ہوتا ہے، یا پھر یہ تین طلاقیں شمار ہوں گی ؟ ایسی صورت میں ہمارے نزدیک دو ہی راستے ایک مسلمان کے لیے باقی رہ جاتے ہیں ۔ایک یہ کہ وہ عدالت کی طرف رجوع کرکے اپنے معاملے میں کوئی حتمی قانونی فیصلہ حاصل کرکے اُس کے مطابق عمل کرے ۔ دوسرے یہ کہ وہ اپنا معاملہ عدالت میں لےجانے کے بجائے علمائے شریعت میں سے کسی صاحب علم کی طرف رجوع کرے۔ اور اپنے معاملے کی تمام تر تفصیلات کو من وعن بیان کرکے یہ بات جاننے کی کوشش کرے کہ شریعت کے قانون ِطلاق کی روشنی میں اُس کی دی ہوئی طلاق کی کیا حیثیت ہے ؟ اہل علم کے مابین اگر اختلاف نظر آئے تو اُس نقطۂ نظر کو اختیار کرے جوقرآن وحدیث کے مظبوط دلائل پر قائم ہو۔ مختصرتحریری سوال کی روشنی میں طلاق کے معاملے میں کوئی حتمی رائے دینا ہمارے لیے ممکن نہیں ہے ۔

answered by: Muhammad Amir Gazdar

About the Author

Muhammad Amir Gazdar


Dr Muhammad Amir Gazdar was born on 26th May 1974 in Karachi, Pakistan. Besides his studies at school, he learned the science of Tajweed Al-Qur’an from a renowned Qu’anic reciter, Qari Khalil Ahmad Bandhani and completed the memorization of the Qur’an in 1987 at Madrasah Tajweed al-Qur’an, Karachi.

He obtained his elementary religious education from Jami’ah Dar al-Hanafiyyah, Karachi. He graduated from Jami’ah al-Uloom al-Islamiyyah, Binnori Town, Karachi and obtained Shahadah Aalamiyyah in 1996 and received an equivalent certificate of Masters in Islamic Studies from the Karachi University.

During the year 1997 and 1998, he served in Jami’ah Binnori Town as a Tafseer and Tajweed teacher and also taught at Danish Sara Karachi (A Former Dawah Centre of Al-Mawrid Foundation).
In 1992, Dr Gazdar was introduced to Farahi school of thought when first time met with Ustaz Javed Ahmad Ghamidi (a renowned Islamic scholar) and had the chance to learn Islam from him and tried to solve many controversial issues of Hadith, Fiqh and Usool under his supervision.

In January 1999, he started another Masters programme in Islamic Sciences offered by Al-Mawrid foundation in Lahore and he completed it with top position in the batch in August 2001.
Mr Gazdar officially joined Al-Mawrid foundation as an associate fellow in research and education in 2002 and worked in this capacity until December 2018. He worked for the Karachi center of Al-Mawrid for about 10 years as a teacher, lecturer and researcher. He taught various courses, delivered weekly lectures, conducted workshops on different topics, taught in online classes, answered questions of the participants verbally and wrote many answers for foundation’s official website too.

In September 2012, he moved to Kuala Lumpur Malaysia to participate in another Masters programme in Islamic Revealed Knowledge and Heritage at International Islamic University Malaysia (IIUM). In January 2015, he completed his 3rd Masters in Qur’an and Sunnah department of the university with the GPA: 3.92.

Dr Amir started his Ph.D programme in the Qur’an and Sunnah department of International Islamic University Malaysia (IIUM) in February 2015 and completed it with distinction on 25th March 2019. His Ph.D research topic was a comparative study of contemporary scholars’ view on the issue of Hijab and Gender Interaction in the light of Quranic and Hadith texts.

In December 2018, he has been appointed at Al-Mawrid Foundation as Fellow of research and education.

Dr Gazdar has many academic works to his credit. He has written a few booklets published in Urdu language and has authored several articles which have been published in various research journals in Malaysia, India and Pakistan (Arabic language). His two research books have been in Malaysia and Lebanon in 2019 (Arabic language).

Furthermore, he is actively working in the Hadith project of Ustaz Javed Ahmad Ghamidi and playing a significant role in it as a researcher and writer since January 2016.

Moreover, Dr Gazdar has been leading in Qiyam-e-Ramadhan and Tarawih prayer since 1989 in various mosques and at Sada Bahar Lawn (2002-2011) in Karachi, Pakistan. He worked as a part time Imam at Sultan Haji Ahmad Shah mosque of International Islamic University Malaysia (IIUM) from 2013 to 2016 where he lead in Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan for four years. Other than this, he has served for several mosques in Kuala Lumpur as a volunteer Imam for Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan.

Answered by this author