ایمان مفصل اور ایمان مجمل کیا ہیں؟

سوال:

میرا سوال یہ ہے کہ ایمان مفصل اور ایمان مجمل کیا ہیں؟ اور ایمان مفصل میں خیر اور شر کی جو حوالہ دیا گیا ہے جو کہ اللہ کی طرف منسوب ہو رہا ہے اس کو سمجھنے میں میری رہنمائی کیجیے۔


جواب:

بسم الله الرحمن الرحيم

ایمان مجمل یا ایمان مفصل کے عنوان سے مروجہ کلمات کسی آیت یا حدیث میں اس طرح بیان نہیں ہوئے بلکہ آیات واحادیث سے اخذ کر کے بنائے گئے ہیں اور معنی ومفہوم کے اعتبار سے ان میں کوئی خرابی نہیں پائی جاتی۔

جہاں تک خیر وشر کی تقدیر کی نسبت اللہ کی طرف کرنے کا سوال ہے تو یہ بات درست ہے اور نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے اسے حدیث جبریل میں 'ان تؤمن بالقدر خير وشره' کے الفاظ سے بیان فرمایا ہے، یعنی یہ کہ تم اچھی اور بری تقدیر کے اللہ کی طرف سے ہونے پر ایمان رکھو۔ یہاں خیر اور شر سے مراد اخلاقی معنوں میں خیر اور شر کے معاملات نہیں، کیونکہ اس مفہوم میں خیر اور شر کے مابین انتخاب کا انسان کو اختیار دیا گیا ہے۔ یہاں خیر سے مراد زندگی کی راحتیں اور نعمتیں جبکہ اس کے مقابلے میں شر سے مراد مصائب اور تکالیف ہیں اور ان کے اللہ کی طرف سے ہونے کا مطلب واضح ہے۔ اللہ نے اپنی حکمت کے مطابق ہر انسان کی زندگی میں یہ دونوں پہلو رکھے ہیں اور ایمان کا تقاضا یہ ہے کہ اس پر جزع فزع اور گلہ شکوہ کرنے کے بجائے خدا کا فیصلہ اور اس کی رضا سمجھ کر قبول کیا جائے۔ یہ ایمان انسان کو خدا سے جوڑے رکھتا ہے اور وہ مصائب اور تکالیف میں بھی اسی رویے کو اختیار کرتا ہے جو خدا کے ایک صابر اور راضی برضا بندے کو کرنا چاہیے۔

answered by: Ammar Nasir

About the Author

Ammar Khan Nasir


Mr Ammar Khan Nasir was born in December 1975 to a renowned religious and scholarly family in the town of Gakhar Gujranwala, Pakistan. His grandfather Mawlana Muhammad Sarfaraz Khan Safdar is considered the academic voice of the Deobandi School in the country. His father, Mawlana Zahid al-Rashidi, is a famous religious scholar known for his sound and balanced religious approach.

Mr Ammar Khan Nasir obtained his elementary religious education in Madrasa Anwar al-Uloom Gujranwala. He obtained Shahada Alamiyyah from Madrasa Nusrat al-Uloom Gujranwala in 1994. Then he started pursuing conventional studies and obtained Masters Degree in English Literature from the University of the Punjab in 2001. He has worked as Assistant Editor of the Monthly Al-Shari’ah published from Gujranwala from 1989 to 2000. Since then he has been serving as the Editor of the journal. He taught the Dars-e Nizami course at Nusrat al-Uloom from 1996 to 2006. He joined GIFT University Gujranwala in 2006 where he teaches Arabic and Islamic Studies to graduate and MPhil classes.

Mr Ammar Khan Nasir has many academic works to his credit. His first work, “Imam Abū Hanifa and Amal bil Hadith” (Imam Abū Hanifa and Adherence of Hadith) appeared in print in 1996. In 2007 he academically reviewed the recommendations of the Council of Islamic Ideology, Government of Pakistan, regarding Islamic Punishments. His research on the issue was later compiled and published by Al-Mawrid, a Foundation for Islamic Research and Education, Lahore entitled “Hudood-o Ta’zeeraat, Chand Aham Mabahis” (Discussions on Islamic Penal Code). His other research works include Masjid Aqsa ki Tarikh awr Haq-e Tawalliyat (History of the Sacred Mosque in Jerusalem and the Question of its Guardianship) and Jihad. His research articles on variety of religious issues continue appearing in the Monthly Ishraq Lahore, Monthly Al-Shari’ah, Gujranwala and Monthly Nusrat al-Uloom Gujranwala.

Mr Ammar Khan Nasir was introduced to Javed Ahmad Ghamidi in 1990. Since then he has been under his informal tutelage. In 2003 he joined al-Mawrid. He plans to work on and study and do research on the Farahi School from different academic angles. His works and articles can at accessed on http://www.al-mawrid.org, the official site of Al-Mawrid and at his personal site http://www.ammarnasir.org.