خروج ِدجال اورظہورِ مہدی

سوال:

دجال کے ظہور کے بارے میں قرآن مجید کیا کہتا ہے ؟ اور اگر ظہورِ دجال کا ذکر قرآن مجید میں موجود نہیں ہے تو یہ بتائیں کہ اُس کی آمد کی خبر کس قدر یقینی قرار دی جاسکتی ہے ؟ اور برائے کرم مجھے امام مہدی کے بارے میں بھی بتائیں۔


جواب:

خروج دجال اور ظہور مہدی کے حوالے سے سب سے پہلے تو دو باتیں بنیادی طور پر واضح رہنی چاہییں۔ایک تو یہ کہ اِن دونوں واقعات کے بارے میں ہمیں جو کچھ بھی معلومات حاصل ہوئی ہیں،وہ قرآن مجید سے نہیں، بلکہ نبی صلی علیہ وسلم سے روایت کی گئی بعض احادیث سے حاصل ہوئی ہیں۔دوسرے یہ کہ دین کے مشمولات میں اِن کی حیثیت ایمانیات کی نہیں ،بلکہ زمانہ مستقبل میں دنیا میں رونما ہونے والے اُن واقعات وحوادث کی ہے جو قرب قیامت کی علامات کی حیثیت رکھتے ہیں اور جن کی خبر کو نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی نسبت سے پیشن گوئیوں کی حیثیت سے روایت کیا گیا ہے ۔اِس اُصولی وضاحت کے بعد دونوں مسئلوں پر ہماری براہ راست معروضات مندرجہ ذیل ہیں ۔

1۔ قیامت سے پہلے جہاں تک ظہورِ مہدی کی خبر کا تعلق ہے تویہ بات چونکہ بعض ایسی روایات میں بیان ہوئی ہے ،جو نہ صرف یہ کہ محدثانہ تنقید اور علم حدیث کے معیار پر پورا نہیں اُترتیں،بلکہ اُن میں کچھ روایات ضعیف (کمزور) اور بعض موضوع(من گھڑت) ہیں۔چنانچہ اِس طرح کی روایتوں کی بنیاد پر مہدی کی آمد کی خبر نبی صلی اللہ علیہ وسلم سے ثابت ہی نہیں ہوتی۔اور پھر نتیجتاً حدیث کی رو سے بھی اِس کی کوئی دینی حیثیت باقی نہیں رہ جاتی۔

اِس میں شبہ نہیں کہ بعض روایتوں میں جو سند کے لحاظ سے قابل قبول ہیں ، ایک فیاض خلیفہ کے آنے کی خبر دی گئی ہے (مسلم ،رقم 7318)۔لیکن دقت نظر سے غور کیا جائے تو صاف واضح ہوجاتا ہے کہ اِس کا مصداق سیدنا عمر بن عبد العزیز تھے، جو خیر القرون کے آخر میں خلیفہ بنے ۔رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کی یہ پیشن گوئی اُن کے حق میں حرف بہ حرف پوری ہوچکی ہے۔ اِس کے لیے کسی مہدی موعود کے انتظار کی ضرورت نہیں ہے۔

2۔ جہاں تک خروج دجال کی خبر کا تعلق ہے تو اُس کا ذکر بھی اگر چہ قرآن مجید میں تو نہیں ہے، تاہم علامات قیامت کے حوالے سے نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی ایک پیشن گوئی کی حیثیت سے اِس کا ذکر بعض ایسی احادیث میں آیا ہے جو محدثین کی اصطلاح کے مطابق 'صحیح' کے معیار پر پورا اُترتی ہیں ۔چنانچہ قرآن کے درجہ میں یقینی نہ سہی ، تاہم 'صحیح' احادیث کی بنیاد پر قیامت سے پہلے دجال کا خروج قابل اطمینان ذرایع سے ثابت ہوتا ہے۔

بعض روایتوں میں محض لفظ 'دَجَّال' بیان ہوا ہے۔جس کے معنی بڑے دغاباز،فریبی اور مکار کے ہیں۔اور بعض روایات میں اِس کا ذکر 'المَسِيْحُ الدَّجَّال' کے نام سے بھی ہوا ہے۔اِس کے معنی یہ ہیں کہ قیامت سے پہلے کوئی شخص مسیح ہونے کا جھوٹا دعوی کرے گااور مسلمانوں،یہودیوں اور عیسائیوں کے اندر سیدنا مسیح کی آمد کے تصور سے فائدہ اُٹھاکر اپنے بعض کمالات سے لوگوں کو فریب دے گا۔۔بعض روایتوں میں ہے کہ یہ ایک آنکھ سے اندھا ہوگااور ایمان والوں کے لیے اِس کامکر و فریب اِس قدر واضح ہوگا کہ اِس کی پیشانی پر گویا کفر لکھا ہوا دیکھیں گے(بخاری ، رقم : 7131,3439,1882، مسلم ، رقم : 7375,7363,425)۔

answered by: Muhammad Amir Gazdar

About the Author

Muhammad Amir Gazdar


Dr Muhammad Amir Gazdar was born on 26th May 1974 in Karachi, Pakistan. Besides his studies at school, he learned the science of Tajweed Al-Qur’an from a renowned Qu’anic reciter, Qari Khalil Ahmad Bandhani and completed the memorization of the Qur’an in 1987 at Madrasah Tajweed al-Qur’an, Karachi.

He obtained his elementary religious education from Jami’ah Dar al-Hanafiyyah, Karachi. He graduated from Jami’ah al-Uloom al-Islamiyyah, Binnori Town, Karachi and obtained Shahadah Aalamiyyah in 1996 and received an equivalent certificate of Masters in Islamic Studies from the Karachi University.

During the year 1997 and 1998, he served in Jami’ah Binnori Town as a Tafseer and Tajweed teacher and also taught at Danish Sara Karachi (A Former Dawah Centre of Al-Mawrid Foundation).
In 1992, Dr Gazdar was introduced to Farahi school of thought when first time met with Ustaz Javed Ahmad Ghamidi (a renowned Islamic scholar) and had the chance to learn Islam from him and tried to solve many controversial issues of Hadith, Fiqh and Usool under his supervision.

In January 1999, he started another Masters programme in Islamic Sciences offered by Al-Mawrid foundation in Lahore and he completed it with top position in the batch in August 2001.
Mr Gazdar officially joined Al-Mawrid foundation as an associate fellow in research and education in 2002 and worked in this capacity until December 2018. He worked for the Karachi center of Al-Mawrid for about 10 years as a teacher, lecturer and researcher. He taught various courses, delivered weekly lectures, conducted workshops on different topics, taught in online classes, answered questions of the participants verbally and wrote many answers for foundation’s official website too.

In September 2012, he moved to Kuala Lumpur Malaysia to participate in another Masters programme in Islamic Revealed Knowledge and Heritage at International Islamic University Malaysia (IIUM). In January 2015, he completed his 3rd Masters in Qur’an and Sunnah department of the university with the GPA: 3.92.

Dr Amir started his Ph.D programme in the Qur’an and Sunnah department of International Islamic University Malaysia (IIUM) in February 2015 and completed it with distinction on 25th March 2019. His Ph.D research topic was a comparative study of contemporary scholars’ view on the issue of Hijab and Gender Interaction in the light of Quranic and Hadith texts.

In December 2018, he has been appointed at Al-Mawrid Foundation as Fellow of research and education.

Dr Gazdar has many academic works to his credit. He has written a few booklets published in Urdu language and has authored several articles which have been published in various research journals in Malaysia, India and Pakistan (Arabic language). His two research books have been in Malaysia and Lebanon in 2019 (Arabic language).

Furthermore, he is actively working in the Hadith project of Ustaz Javed Ahmad Ghamidi and playing a significant role in it as a researcher and writer since January 2016.

Moreover, Dr Gazdar has been leading in Qiyam-e-Ramadhan and Tarawih prayer since 1989 in various mosques and at Sada Bahar Lawn (2002-2011) in Karachi, Pakistan. He worked as a part time Imam at Sultan Haji Ahmad Shah mosque of International Islamic University Malaysia (IIUM) from 2013 to 2016 where he lead in Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan for four years. Other than this, he has served for several mosques in Kuala Lumpur as a volunteer Imam for Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan.

Answered by this author