مسلمان مرد وعورت پر غسل کب لازم ہوتا ہے؟

سوال:

غسل انسان پر کس حالت میں فرض ہوجاتا ہے ؟ کیا احتلام کی صورت میں غسل فرض ہوجاتا ہے ؟ ہم نماز غسل کے بعد ہی پڑھ سکتے ہیں یا پھر یہ کہ جسم کے آلودہ اعضا کی صفائی اور کپڑوں کی تبدیلی کے بعد بھی نماز پڑھی جاسکتی ہے ؟ اور بعض دفعہ پیشاب کے بعد کچھ قطرے نکل آتے ہیں،کیا اس صورت میں بھی غسل فرض ہوجاتا ہے۔ اسلام کیا کہتا ہے ؟ قرآن وحدیث کی روشنی میں بتائیں۔


جواب:

قرآن سنت کی روشنی میں مسلمان مردوں اور عورتوں پر مندرجہ ذیل تین صورتوں میں غسل لازم ہوتا ہے:


1۔ انزال کی صورت میں۔یعنی مرد یا عورت کی شرمگاہ سے بغیر کسی مرض کے، شہوت کے ساتھ منی کا نکلناغسل کو لازم کردیتا ہے، خواہ مرد وعورت کی باہم مجامعت ہو یا نہ ہو۔


2۔ مجامعت کی صورت میں۔یعنی جب مرد اپنی شرمگاہ کو عورت کی شرمگاہ میں داخل کردے تو اُس صورت میں بھی دونوں پر غسل لازم ہوجاتا ہے، خواہ انزال ہو یا نہ ہو۔اِن دونوں ہی طرح کے غسل کو اصطلاح میں' 'غسل جنابت'' کہتے ہیں۔


3۔ حیض ونفاس کے بعد۔یہ صورت ظاہر ہے کہ عورتوں کے ساتھ خاص ہے۔وہ حیض سے فارغ ہوں یا نفاس سے؛دونوں ہی صورتوں میں اُن پر غسل لازم ہوتا ہے۔


تاریخی شواہد سے معلوم ہوتا کہ اِن تینوں صورتوں میں غسل کا حکم بحیثیت ایک سنت کے، انبیا علیہم السلام کے دین میں ہمیشہ سے رہا ہے۔قرآن مجید میں بھی اِس کا تذکرہ اور تاکید موجود ہے (النساء٤ :٤٣۔البقرۃ ٢ :٢٢)۔ نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی احادیث میں اِس کا حکم دیکھ لیا جاسکتا ہے (بخاری، رقم:٢٩١۔مسلم،رقم:٣٤٣،٥٢٥۔ابو داود،رقم:٢٠٩)۔


اِن بنیادی معروضات کے بعداب ہم اگر مذکورہ بالا سوال کا تجزیہ کریں تویہ بات واضح ہے کہ احتلام کی ہر اُس صورت میں مرد وعورت پر غسل لازم ہوگا جس میں اوپر بیان کی گئی 'انزال' کی شرط پوری طرح پائی جائے۔ جن صورتوں میں ایک مسلمان مرد یا عورت پر غسل لازم ہوتا ہے اُن میںبغیرغسل کے نماز قطعاً نہیں پڑھی جاسکتی۔اِس کی اجازت بہرحال غسل کے بعد ہی حاصل ہوتی ہے۔پیشاب کے بعد شرمگاہ سے کچھ قطروں کا نکل آناکسی طرح بھی غسل کو لازم نہیں کرتا۔اِس صورت میں قطرے اگر واقعی نکلے ہیں تو شرمگاہ اور کپڑے کے آلودہ حصے کی صفائی کرکے محض نیا وضو کرنا ہوگا۔لیکن پہلے قطروں کے نکلنے کا یقین ہونا چاہیے۔ کیوں اکثر لوگ اِس طرح کے وہم میں بھی مبتلا دکھائی دیتے ہیں۔اور وہم اگر ہے تو ظاہر ہے کہ وضو بھی نہیں ٹوٹا۔چنانچہ اُس صورت میں نئے وضو کی ضرورت بھی نہیں ہے۔

answered by: Muhammad Amir Gazdar

About the Author

Muhammad Amir Gazdar


Dr Muhammad Amir Gazdar was born on 26th May 1974 in Karachi, Pakistan. Besides his studies at school, he learned the science of Tajweed Al-Qur’an from a renowned Qu’anic reciter, Qari Khalil Ahmad Bandhani and completed the memorization of the Qur’an in 1987 at Madrasah Tajweed al-Qur’an, Karachi.

He obtained his elementary religious education from Jami’ah Dar al-Hanafiyyah, Karachi. He graduated from Jami’ah al-Uloom al-Islamiyyah, Binnori Town, Karachi and obtained Shahadah Aalamiyyah in 1996 and received an equivalent certificate of Masters in Islamic Studies from the Karachi University.

During the year 1997 and 1998, he served in Jami’ah Binnori Town as a Tafseer and Tajweed teacher and also taught at Danish Sara Karachi (A Former Dawah Centre of Al-Mawrid Foundation).
In 1992, Dr Gazdar was introduced to Farahi school of thought when first time met with Ustaz Javed Ahmad Ghamidi (a renowned Islamic scholar) and had the chance to learn Islam from him and tried to solve many controversial issues of Hadith, Fiqh and Usool under his supervision.

In January 1999, he started another Masters programme in Islamic Sciences offered by Al-Mawrid foundation in Lahore and he completed it with top position in the batch in August 2001.
Mr Gazdar officially joined Al-Mawrid foundation as an associate fellow in research and education in 2002 and worked in this capacity until December 2018. He worked for the Karachi center of Al-Mawrid for about 10 years as a teacher, lecturer and researcher. He taught various courses, delivered weekly lectures, conducted workshops on different topics, taught in online classes, answered questions of the participants verbally and wrote many answers for foundation’s official website too.

In September 2012, he moved to Kuala Lumpur Malaysia to participate in another Masters programme in Islamic Revealed Knowledge and Heritage at International Islamic University Malaysia (IIUM). In January 2015, he completed his 3rd Masters in Qur’an and Sunnah department of the university with the GPA: 3.92.

Dr Amir started his Ph.D programme in the Qur’an and Sunnah department of International Islamic University Malaysia (IIUM) in February 2015 and completed it with distinction on 25th March 2019. His Ph.D research topic was a comparative study of contemporary scholars’ view on the issue of Hijab and Gender Interaction in the light of Quranic and Hadith texts.

In December 2018, he has been appointed at Al-Mawrid Foundation as Fellow of research and education.

Dr Gazdar has many academic works to his credit. He has written a few booklets published in Urdu language and has authored several articles which have been published in various research journals in Malaysia, India and Pakistan (Arabic language). His two research books have been in Malaysia and Lebanon in 2019 (Arabic language).

Furthermore, he is actively working in the Hadith project of Ustaz Javed Ahmad Ghamidi and playing a significant role in it as a researcher and writer since January 2016.

Moreover, Dr Gazdar has been leading in Qiyam-e-Ramadhan and Tarawih prayer since 1989 in various mosques and at Sada Bahar Lawn (2002-2011) in Karachi, Pakistan. He worked as a part time Imam at Sultan Haji Ahmad Shah mosque of International Islamic University Malaysia (IIUM) from 2013 to 2016 where he lead in Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan for four years. Other than this, he has served for several mosques in Kuala Lumpur as a volunteer Imam for Tarawih and Qiyam-e-Ramadhan.

Answered by this author